10.12.2018 | 05:12 | 5°C

Hamstringblessures, veel voorkomend bij bowlers (Jeroen Coster voor Cricket Magazine Nummer 20, 2 april 2010)

Het is bekend dat in cricket fast bowlers de spelers zijn die het grootste risico lopen op blessures.
Tijdens de Canadatrip van Nederland U19 in september 2009 (U19 World Cup Kwalificatie Toernooi) meldden vijf van de zes Nederlandse pace bowlers zich met rugklachten bij de begeleidende fysiotherapeut. De U19-spelers speelden hun zware toernooi (acht 50-over wedstrijden onder nieuwe omstandigheden) direct volgend op het drukke Nederlandse seizoen, waarbij de meeste spelers een wedstrijd of 40 in de benen hadden.
Tijdens de Nederland A-tour naar India in november/december 2009 kwamen vier van onze bowlers voor behandeling langs met lichte of ernstige klachten van de hamstringspieren. Eén van hen had daarbij ook klachten van de lage rug. De A-ploeg had weliswaar doorgetraind op techniek en fitheid maar tussen het einde van de Nederlandse competitie en de eerste wedstrijd in Chandigarh zat een periode van drie maanden. Ook hier weinig tijd voor acclimatiseren.

Het mechanisme
De hamstring is een spiergroep bestaande uit drie lange spieren aan de achterzijde van het bovenbeen. Deze spieren lopen van het zitbeen aan het bekken naar het onderbeen net onder het kniegewricht. In het lichaam is de hamstringregio verantwoordelijk voor een belangrijk percentage van de blessuregevallen in cricket (11%). Bovendien bestaat bij deze blessure een hoog risico op een recidief (het opnieuw oplopen van dezelfde blessure). De hamstrings en de rug blijken nauw met elkaar verbonden. De hamstringspieren vormen een keten via gewrichtsbanden aan de achterzijde van het bekken met de rugspieren. Wanneer tijdens het bowlen de rompspieren het bekken en de wervelkolom niet adequaat kunnen positioneren op het moment van back foot contact en frontfoot contact en/of vervolgens de buigbeweging onvoldoende kunnen afremmen tijdens ball release en follow through zal er een grotere belasting op de hamstrings komen te staan om die functie bij te staan of over te nemen. Deze herhaalde grote belasting kan vervolgens zorgen voor een beschadigde hamstring. Een goede rompstabiliteit is dus cruciaal ter preventie van de allereerste hamstringblessure maar ook bij het voorkomen van recidieven van deze bovenbeenblessure.

Hypothese
Hypothetisch zouden we kunnen zeggen dat de Nederland A-bowlers na een periode van relatieve rust de (verkorte) hamstrings volop aanspraken teneinde de te grote belastingen, in relatie tot de aanwezige rompstabiliteit, op te vangen. Doorredenerend zou bij de groep U19-bowlers de stabiliteit rond het bekken en de lage rug aan het einde van een intensief seizoen tekort zijn geschoten. Compensatie door de hamstrings was niet meer afdoende met als gevolg rugblessures.

Hoe deze rug- en hamstringblessures te voorkomen?
Het is van wezenlijk belang om tijd in te ruimen voor acclimatisatie. Naast het reizen en de te overbruggen tijdzones is er onder andere aanpassing nodig op gebied van klimaat/vochthuishouding, voedsel en ondergrond. Deze factoren spelen mee in de belastbaarheid van de cricketers.
Preventief wordt er tegenwoordig veel aan fitness en rompstabiliteit gedaan bij de KNCB, men is dus goed bezig. Wat zijn nu optimale oefeningen?

Optimaal oefenen
Ten eerste: over het belang van powerzone training met de Olympische halter in de topsport en het effect hiervan op de stabiliteit verwijs ik naar Cricket Magazine nr.11, 17 juli 2009. Bowlen maakt grote krachten los, het ligt dan ook voor de hand om aan maximaalkrachttraining te doen met voldoende overload.
Ten tweede: oefenvormen zijn pas zinvol als er overeenkomsten zijn met de totaalbeweging, de oefening moet zogenoemd sportspecifiek zijn.
Ten derde: het lijkt raadzaam om de rompstabiliteit niet alleen statisch maar vooral ook dynamisch te trainen, bowlen is tenslotte een dynamische activiteit.

Jeroen Coster is als sportfysiotherapeut en revalidatietrainer werkzaam bij Herstelsnel.nl in Den Haag en voetbal hoofdklasser HBS. Tijdens de genoemde KNCB tours was hij de begeleidende fysiotherapeut.

Wesselstabiliteit
1 2

 

Foto 1) Demonstratie van een sportspecifieke oefening door Nederland-A speler Berend Westdijk. Kracht (2 x 10 kg dumbells) voor de hamstrings rechts in combinatie met balans en lenigheid.

Foto 2) Demonstratie van dynamische stabiliteit door jeugd international Wessel Coster.